12 Μαρ Γ.ΒΑΛΛΗΣ ΓΙΑ ΤΟ ΠΑΛΙΟ ΛΙΜΑΝΙ ΤΩΝ ΣΠΕΤΣΩΝ
Στην εκπομπή του MEGA “Buongiorno”, με τη Φαίη Σκορδά, μίλησε ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Πληρωμάτων Ιδιωτικών Επαγγελματικών Θαλαμηγών, Γιώργος Βάλλης, σχετικά με την απόφαση της δημοτικής αρχής και του Λιμενικού να απαγορεύσουν τον ελλιμενισμό των θαλαμηγών στο παλιό λιμάνι των Σπετσών.
Σύμφωνα με τον ίδιο, η κατάσταση έχει οδηγήσει σε σοβαρές αντιδράσεις τόσο από τους επαγγελματίες του χώρου όσο και από τους ντόπιους κατοίκους του νησιού, οι οποίοι θεωρούν ότι η απόφαση αυτή θα πλήξει τον τουρισμό.
Ο κ. Βάλλης έκανε λόγο για μια ενέργεια που δεν έχει λογική βάση και πραγματοποιήθηκε χωρίς να τηρηθούν οι διαδικασίες. «Μη απαράδεκτη ενέργεια λίγο πριν από το Πάσχα, πριν την σεζόν», τόνισε.
Όπως εξήγησε, κάποιοι είχαν τοποθετήσει ρεμέτζα – μια μόνιμη άγκυρα με ένα τσαμαδουράκι και ένα μπαλονάκι – ώστε τα σκάφη να μπορούν να δένουν με ασφάλεια. Ωστόσο, οι τοπικές αρχές θεώρησαν τα ρεμέτζα παράνομα και αποφάσισαν να τα απομακρύνουν.
«Ωραία, να φύγουν αυτά», παραδέχτηκε ο κ. Βάλλης, «αλλά αυτοί όμως πώς το συνδύασαν; Θα κλείσουμε, λέει, το λιμάνι να μην αγκυροβολούν τα σκάφη, να μην δένουν τα σκάφη στις δέστρες με δικά τους μέσα, με άγκυρες και σχοινιά».
Σύμφωνα με τον πρόεδρο της ΠΕΠΙΕΘ, η απόφαση αυτή σημαίνει ότι πλέον κανένα σκάφος δεν μπορεί να προσεγγίσει την περιοχή. «Λένε λοιπόν απαγόρευση. Βγαίνουμε εμείς και λέμε “Ρε παιδιά, θα κλείσει το νησί, θα καταστρέψετε τον τουρισμό”».
Η Φαίη Σκορδά, προσπαθώντας να ξεκαθαρίσει την κατάσταση, ρώτησε: «Ποιοι είναι αυτοί και ποιοι είστε εσείς;». Ο πρόεδρος της Ένωσης απάντησε: «Ουσιαστικά ο Δήμος και η Λιμενική Αρχή».
Όπως εξήγησε, μετά από παρέμβαση της Ένωσης, το Υπουργείο Ναυτιλίας ανακάλεσε την απόφαση για την απαγόρευση ελλιμενισμού. Ωστόσο, τα πράγματα δεν εξελίχθηκαν όπως αναμενόταν.
«Την επόμενη μέρα πηγαίνουν κάποιοι και κόβουν όλες τις δέστρες και τις μπίντες», αποκάλυψε ο κ. Βάλλης. «Ξαφνικά, αυτή τη στιγμή που μιλάμε, τα παράνομα ρεμέτζα υπάρχουν. Και τώρα ένα σκάφος πάει και δεν μπορεί να δέσει ούτε να αγκυροβολήσει».
Η Φαίη Σκορδά σχολίασε: «Άρα για τον κόσμο στις Σπέτσες και για τον τουρισμό, ο κόσμος θέλει τα σκάφη να δένουν στο παλιό λιμάνι. Ποιος είναι αυτός που δεν θέλει; Ίσως δεν είναι καλό για τον χώρο; Κάνει κακό;».
Ο κ. Βάλλης απάντησε πως η παρουσία θαλαμηγών στο παλιό λιμάνι δεν αποτελεί πρόβλημα, καθώς ήδη υπάρχει κίνηση φορτηγών πλοίων, νερουλάδικων και άλλων σκαφών: «Εάν σκεφτείτε, κυρία Σκορδά, ότι στο χώρο έχει νερουλάδικα, φορτηγά καράβια, παντόφλες, δεν θεωρώ ότι η θαλαμηγός δεν είναι ωραία για τον χώρο», σημείωσε.
Η δημοσιογράφος επέμεινε: «Άρα, για ποιο λόγο να το απαγορεύουν;», με τον κ. Βάλλη να τονίζει πως: «Η δημοτική αρχή βγαίνει και λέει να κλείσει το λιμάνι, να μην δέχονται θαλαμηγούς. Όλοι οι ντόπιοι θέλουν τα σκάφη να πηγαίνουν γιατί αφήνουν πολλά χρήματα στις ταβέρνες, στα μαγαζιά κλπ. Δηλαδή, είναι τα σκάφη που είναι η ζωή του νησιού».
Ο ίδιος κατηγόρησε τη δημοτική αρχή για αυθαίρετες ενέργειες: «Λέμε εμείς τώρα, “παίρνετε κάποιες αποφάσεις, έχετε άλλη επιλογή να πάνε τα σκάφη σε άλλο μέρος του νησιού;”. “Όχι”, λένε. Άρα, αφού σας λέει το Υπουργείο Ναυτιλίας να μην το κάνετε, εσείς γιατί πήρατε την απόφαση και πήγατε και τα κάνατε μόνοι σας αυτεπάγγελτα;».
Η Φαίη Σκορδά, εμφανώς προβληματισμένη, ρώτησε: «Τι λόγο είχαν να τα κόψουν και από δω και πέρα τι θα γίνει; Όπως τα περιγράφεις, τα κόβουν κλπ., άρα δεν υπάρχει σωστή υποδομή». Ο κ. Βάλλης επιβεβαίωσε ότι το πρόβλημα αυτό δεν αφορά μόνο τις Σπέτσες, αλλά είναι γενικότερο στις ελληνικές θάλασσες. «Σε όλα τα νησιά μας, κυρία Σκορδά, δεν υπάρχουν οι σωστές υποδομές, σωστά λιμάνια, σωστές μαρίνες», υπογράμμισε.
Τέλος, έδωσε έμφαση στα γενικότερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι θαλάσσιες μετακινήσεις στην Ελλάδα: «Φωνάζουμε για πάρα πολλά ζητήματα, βλέπετε στη στεριά με τον ΚΟΚ τι γίνεται, στα αντίστοιχα στη θάλασσα γίνεται ένας χαμός. Άρα, όπως καταλαβαίνετε, και δεν έχουμε τις υποδομές και δεν τηρούνται κάποια δεδομένα που έχουμε πει για τις ταχύτητες, στις αποστάσεις εκεί που κάνουν μπάνιο οι άνθρωποι. Είναι πάρα πολλά τα δεδομένα. Πιούμε το καλοκαίρι στα νησιά λουόμενοι να σπάνε τα πλευρά τους, καράβια με τους καταπέλτες τα νησιά. Φωνάζουμε για όλα αυτά, αλλά υπάρχει μία σιγή. Θα τα πούμε μετά πάλι “ποτέ ξανά”».
Η πρόσφατη απόφαση του Λιμεναρχείου Σπετσών να απαγορευτεί η πρόσδεση ιδιωτικών και επαγγελματικών θαλαμηγών στον Παλαιό Λιμένα Σπετσών είχε προκαλέσει σοβαρές αντιδράσεις από τον ναυτιλιακό και τουριστικό κλάδο, με αρνητικές επιπτώσεις για τον θαλάσσιο τουρισμό και τους επαγγελματίες που εξυπηρετούνται από την περιοχή.
Μπροστά σε αυτή την κατάσταση, η Πανελλήνια Ένωση Πληρωμάτων Ιδιωτικών και Επαγγελματικών Θαλαμηγών (ΠΕΠΙΕΘ) και ο πρόεδρός της Cpt. Γιώργος Βάλλης, ανέλαβε δράση, αναδεικνύοντας το πρόβλημα και προτείνοντας λύσεις που θα εξυπηρετούσαν τόσο τις ανάγκες των ναυτικών όσο και της τοπικής κοινότητας.
«Είναι παράλογο να ζητούν να φύγουν τα σκάφη από το λιμάνι -Ποιος παίρνει αποφάσεις;» τόνισε σε παλαιότερη συνέντευξή του στο KONTRA CHANNEL ο πρόεδρος της ΠΕΠΙΕΘ, cpt Γιώργος Βάλλης.
Όπως είχε κάνει τότε γνωστό ο πρόεδρος της Ένωσης, μετά την παρέμβαση της ΠΕΠΙΕΘ, το Υπουργείο παρενέβη με τη σειρά του και ακύρωσε την απαγόρευση. Ωστόσο, ενώ το ζήτημα φαινόταν να έχει διευθετηθεί, άγνωστοι δεν σεβάστηκαν αυτή την απόφαση και αφαίρεσαν όλες τις δέστρες και τις μπίντες από το λιμάνι, καθιστώντας αδύνατη την πρόσδεση σκαφών: «Δεν ξέρουμε ποιος έδωσε την εντολή, αλλά το αποτέλεσμα είναι ότι αυτή τη στιγμή μόνο οι δέστρες των νερουλάδικων έχουν μείνει… Δεν σέβονται το υπουργείο Ναυτιλίας;».
Σε άλλη συνέντευξή του στο iefimerida.gr τόνισε ότι μια τέτοια απόφαση απαγόρευσης «Θα ήταν ταφόπλακα, καθώς ο κόσμος δεν θα μπορούσε να προσεγγίσει το νησί».
Πάντως από την πλευρά του ο cpt. Γιώργος Βάλλης, μετά την απόφαση ανάκλησης της απαγόρευσης πρόσδεσης σκαφών στον Παλαιό Λιμένα Σπετσών, έστειλε ευχαριστήρια επιστολή για την άμεση παρέμβαση του Υπουργού Χρήστου Στυλιανίδη, τονίζοντας ότι: «Εμείς πάντα σαν ένωση θα λειτουργούμε εποικοδομητικά́τόσο για το καλό́του κλάδου μας καθώς και γενικότερα του τουρισμού́που αποτελεί σημαντικό́ βραχίονα για την ανάπτυξη της χωράς μας.»
Η Σημασία του Παλαιού Λιμένα Σπετσών για τον θαλάσσιο τουρισμό
Ο Παλαιός Λιμένας Σπετσών αποτελεί έναν από τους πλέον δημοφιλείς προορισμούς για επαγγελματικά και ιδιωτικά σκάφη, με το νησί να προσελκύει μεγάλο αριθμό από VIP τουρίστες.
Η απόφαση της απαγόρευσης αμέσως θεωρήθηκε καταστροφική για τον τουρισμό και την οικονομία του νησιού, δεδομένου ότι οι Σπέτσες αποτελούν κορυφαίο προορισμό και συνεπώς συμβάλλουν σημαντικά στο ΑΕΠ της χώρας. Γιατί;
– Θα μείωνε την προσβασιμότητα των Σπετσών για τους ναυτικούς τουρίστες, οι οποίοι μπορεί να επιλέξουν άλλους προορισμούς.
– Θα έπληττε τις τοπικές επιχειρήσεις, όπως εστιατόρια, μπαρ, ξενοδοχεία, και εταιρείες παροχής υπηρεσιών στα σκάφη.
– Θα δημιουργούσε προβλήματα στους επαγγελματίες του θαλάσσιου τουρισμού, οι οποίοι χάνουν ένα σημαντικό σημείο στάθμευσης και ανεφοδιασμού.
Αντιδράσεις και Πρωτοβουλίες της ΠΕΠΙΕΘ
Η ΠΕΠΙΕΘ αντέδρασε άμεσα στην απόφαση, στέλνοντας επιστολές και επικοινωνώντας με τις αρμόδιες λιμενικές και δημοτικές αρχές, αλλά και το Υπουργείο Ναυτιλίας. Μέσω αυτών των ενεργειών, επεδίωξε να αναδείξει τις αρνητικές συνέπειες της απαγόρευσης και να πιέσει για την αναθεώρησή της.
Από την πλευρά του, ο πρόεδρος της ΠΕΠΙΕΘ, Cpt. Γιώργος Βάλλης:
– μίλησε για «”θανάτωση” του Ελληνικού yachting», καθώς η απόφαση να «στοιβαχτούν» όλα τα σκάφη στο νέο λιμάνι θα δημιουργούσε συνωστισμό, αλλά και κίνδυνο ατυχήματος γιατί τα σκάφη θα ήταν εκτεθειμένα σε απόνερα, κυματισμούς και μεγάλες ταχύτητες, δεδομένου του ότι ακόμα δεν έχουν ληφθεί μέτρα περί αυτού.
(Όσον αφορά την ταχύτητα στο νέο λιμάνι των Σπετσών, η ΠΕΠΙΕΘ ήδη από τις 6/9/2024 είχε επιστολή στο Υπ. Ναυτιλίας σχετικά με τη τήρηση των ταχυτήτων κατά την είσοδο και έξοδο στα λιμάνια, για το πέρασμα στα στενά και στους διαύλους και στην ακτογραμμή)
– Ζήτησε από το Υπ. Ναυτιλίας να πραγματοποιηθεί ΕΔΕ, ύστερα από κραυγές και καταιγισμό καταγγελιών από τοπικούς φορείς και κατοίκους και ιδιαίτερα του Παλιού Λιμανιού των Σπετσών, ότι κόπηκαν οι δέστρες παρανόμως χωρίς καμία απόφαση και έγκριση.
– Γνωστοποίησε το ζήτημα στα ΜΜΕ και στα κοινωνικά δίκτυα, ζητώντας επαναξιολόγηση της απόφασης, ώστε να ευαισθητοποιήσει όχι μόνο τους επαγγελματίες του χώρου, αλλά και το ευρύ κοινό, καθώς το θέμα αφορά άμεσα τον ναυτικό τουρισμό στην Ελλάδα, αλλά και την ίδια την οικονομία.
– Επιδίωξε διάλογο με τον Δήμο Σπετσών, τους επαγγελματίες του νησιού και τα σωματεία που δραστηριοποιούνται στον χώρο της ναυτιλίας.
Οι Προτάσεις της ΠΕΠΙΕΘ
Η ΠΕΠΙΕΘ δεν στάθηκε μόνο στην καταγγελία της απαγόρευσης, αλλά προχώρησε σε ρεαλιστικές προτάσεις, προκειμένου να βρεθεί μια βιώσιμη λύση που να εξυπηρετεί όλους τους εμπλεκόμενους.
Εκτός από το να επαναξιολογήσουν την απόφαση, λαμβάνοντας υπόψη τα προβλήματα που θα προκαλούσε η πλήρης απαγόρευση και εξετάζοντας ηπιότερες λύσεις, ζήτησε:
– οριοθέτηση ειδικών σημείων πρόσδεσης στον Παλαιό Λιμένα, ώστε να εξυπηρετούνται ιδιωτικά και επαγγελματικά σκάφη με συγκεκριμένους κανόνες που θα αποτρέπουν το συνωστισμό.
– θέσπιση ωραρίων κατά τα οποία θα επιτρέπεται η πρόσδεση των θαλαμηγών, χωρίς να επηρεάζεται η λειτουργία του λιμανιού ή των άλλων χρηστών.
– να βελτιωθούν οι λιμενικές υποδομές, προκειμένου να υπάρχει επαρκής χώρος για την πρόσδεση των σκαφών χωρίς να δημιουργούνται προβλήματα στη ναυσιπλοΐα ή την ασφάλεια.
Η σημασία της συνεργασίας για μια βιώσιμη λύση
Η απαγόρευση πρόσδεσης στον Παλαιό Λιμένα Σπετσών είναι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα του πώς η έλλειψη διαβούλευσης μπορεί να οδηγήσει σε αποφάσεις που πλήττουν κρίσιμους τομείς της οικονομίας, ενώ τονίζει ότι η καλύτερη προσέγγιση είναι ο διάλογος και η συνεργασία μεταξύ των αρχών, των επαγγελματιών του θαλάσσιου τουρισμού και των τοπικών κοινωνιών.
Η αναζήτηση ρεαλιστικών λύσεων, όπως αυτές που προτείνει η Ένωση, μπορεί να επιτρέψει τη συνεχή ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού στις Σπέτσες, διατηρώντας παράλληλα την τάξη και την ασφάλεια στον λιμένα.
Η ΠΕΠΙΕΘ θα συνεχίσει την πίεση προς τις αρχές, επιδιώκοντας μια λύση που θα διασφαλίζει τόσο τα δικαιώματα των πληρωμάτων και των επαγγελματιών, όσο και την ισορροπία στην τοπική κοινωνία των Σπετσών.
No Comments